tallinn
Литва
Эстония
Латвия

Новости

Всеволод Юргенсон
© ФБ

Vsevolod Jürgenson: ummikud Tallinnas. Kes on süüdi?

Koos saabuva kevade ja Gonsiori tänava remondiga ilmusid tipptundidel linnapilti taas ummikud. Pikad autoderivid venivad, või õigemini seisavad nii Liivalaias kui Pärnu maanteel, Rävalas ja Narva maanteel, Ahtris ja Estonia puiesteel, Tartu maanteest rääkimata. Nõuab suurt närvikulu ja kannatust, et ummikutest läbi venida.

Nõrgema närvikavaga tegelastel läheb autojorus vahtides silme eest mustaks ja siis mõlgitakse plekki ning vannutakse nii et maa must.

Kes on süüdi?

Nagu tavaliselt, süüdistatakse ummikute tekkimises linnavalitsust. Mõned eriti agaralt auto usku tegelased leiavad, et teed tuleks teha laiemaks, bussirajad kaotada ning ülekäigud viia maa-alla, sõnaga Tallinn peaks autostumisele alla vanduma ja looma autojuhtidele muu linnruumi arvelt eritingimused. Sellise egoismiga aga kaugele ei jõua.

Kuigi eks ka linnal on võimalusi olukorda leevendada, tuleks esmalt alustada autojuhtidest endist, ei pea ju raad lisaks muudele ülesannetele õpetama saamatutele roolikeerajatele õigeid juhtimisvõtteid. Pole saladus, et suurim põhjus ummikute tekkel on selles, et valdav osa juhtidest ei oska ette näha, kas nad jõuavad ristmiku enne punase süttimist ületada või sõidavad ristmikud lihtsalt kinni. Kui ainsastki suunast pole võimalik rohelisega ristmikule sõita, ja paari auto kaupa liikumine toimub üksnes keelava fooritule ajal, on ilmselge, et tänavad lõpuks umbe lähevad ja autod tigudena roomavad.

Siin pole süüdi linn, vaid ise oleme need kurja juured, kes tipptunni liikluse tuksi keeravad. Rohkem tähelepanu, külma närvi ja kalkuleerimist ning ummikuoht oleks märksa väiksem, aga seda on muidugi liiga palju soovitud. Ja siin tuleks linnal keerulisele liiklusele allavanduvaid juhte aidata. Lihtne moodus, kuidas seda teha on tuua peamistele ristmikele liikluse reguleerijad, kes suudavad kaoses taas korra luua. See poleks eriline väljaminek, ent parandaks kindlasti olukorda. Miks seda seni tehtud pole, jääbki arusaamatuks.

Ummikutega tuleb ja saab võidelda.

Tallinna liiklusohutuse arengukava lausa viitab sellele. Seal leitakse, et peamisteks liiklusohutust mõjutavateks probleemideks on kesine liiklusjärelevalve, joobes juhtimine, kiiruse ületamine, foori punase tule eiramine, ristmike kinnisõitmine, turvavööde eiramine, agressiivsus ning sõidukitele kehtestatud tehnonõuete rikkumine. Kõik teada tuntud asjad ning jääbki arusaamatuks, miks nendega siis ei võidelda.

Autostumine pole Tallinnas vaatamata hästi korraldatud tasuta ühistranspordile ning uutele linnaruumilistele lahendustele vähenenud. Tundub, et eestlane on võrreldes teiste rahvastega enam autousku ja sellega tuleb arvestada. Pessimistlikumad prognoosid ennustavad 2020. aastaks riigis autode arvu kasvu kuni 20%, Tallinnas aga enamgi. Keskmine liiklussagedus on aga võrreldes kümne aasta taguse ajaga kahekordistunud.

Liiklusohutuse arengukava tunnistab, et kuna tipptundidel on paljud Tallinna ristmikud kas läbilaskvuse ületanud või on sellele lähedases olukorras, siis tänast Tallinna liiklusolukorda saab iseloomustada kui eriliselt tundlikku igasuguste häirete suhtes. Ehk siis planeerides suuremaid teetöid, tuleks sellega arvestada. Ristmike ja tänavavõrgu läbilaskvuse ammendumine suurendab ajakulu ja tekitab täiendavaid pingeid liiklejatele, mis omakorda avaldab otsest mõju liiklusohutusele tervikuna.

Taolises olukorras pole muud teha, kui probleemiga rinnutsi minna. Kuna autojuhtide kasvatamine on suhteliselt tulutu tegevus, sest ühe ettenägeliku ja ristmike kinnisõitmist vältiva juhi kohta tuleb kümme saamatut või ükskõikset, tuleb linnal reguleerijad välja tuua ning ummikutele lõpp teha.

 

Vsevolod Jürgenson 

Mustamäe linnaosakogu liige 

Загрузка...